maandag 12 november 2012

Op 14 maart had ik al eens een stukje geschreven over de afspraak met het EDF.

EDF staat voor Électricité de France. EDF is het grootste elektriciteitbedrijf, en het tweede energiebedrijf van Europa.

Het EDF zou toen, eind februari toen we het huis net gekocht hadden, langs gekomen zijn om de krachtstroom af te sluiten. Zolang wij nog op de 'tri-phasé' (krachtstroom) waren aangesloten kregen wij daarnaast slechts 15 Ampère 220V stroom geleverd. Ik heb me laten vertellen dat je op een camping ook zoveel stroom voor je caravan krijgt. Als de magnetron aanstaat kun je koffiezetten wel vergeten, de stoppen slaan er meteen uit. Onze franse elektricien zou een briefje ophangen en alles zou goed komen. Niets van wat gepland stond was gebeurd. De krachtstroom zat er nog op en dag- en nachttarief had een nieuw kastje gekregen. Nu we de vloerverwarming gingen uitproberen liepen we natuurlijk gigantisch tegen het stroom tekort op. De stoppen sloegen gelijk door toen wij de thermostaat omhoog deden. Ik probeerde in mijn beste Frans de EDF te bellen en te begrijpen wat het keuzemenu zei. 'etoile verstond ik, dus * ingedrukt en ik kwam weer een menu'tje verder. Maar, het was niet te begrijpen wat ik verder moest doen. Dus, de buurman gevraagd om te bellen. Hij kwam na een half uur terug met de mededeling dat het 'compliqué' was. Hij had een belafspraak met EDF voor mij geregeld, voor een maand verder! Op de dag dat het EDF mij (?) zou bellen, geen belletje. Ik werd er gekmakend zenuwachtig van... ik probeerde zelf te bellen... een geluid als dat het nummer niet in gebruik is! De volgende ochtend heb ik werkelijk een uur! aan de lijn met EDF Frankrijk gezeten. EDF had mij geprobeerd te bellen, maar deze belafspraak kon helemaal niet, want ze bellen niet naar het buitenland! Ik kon een nieuwe belafspraak krijgen....HELP!!! Uiteindelijk heeft de telefonist een uur met de technische achterban overlegd en kon hij mij een datum doorgeven waarop ze langskomen om de krachtstroom af te sluiten. Pfffffffff gelukt. Onze elektricien (nu een Nederlandse) zal er dan ook zijn om uit te leggen wat de bedoeling is. Volgende week weet ik of het gelukt is!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten